Sådan finder du en samarbejdspartner 

Der er flere måder, du kan tilgå virksomheder på, når du leder efter en samarbejdspartner. Det vigtige er, at du overvejer, hvad der er vigtigt for dig i et samarbejde i forhold til faglig interesse, grad af involvering og præsentation af resultater. Samtidig er det vigtigt, at du forholder dig til din studieordning.  

 

Hvad er vigtig i et samarbejde? 

Når du begynder din proces med at finde en samarbejdspartner, er det vigtigt, at du er afklaret med dig selv, hvad du gerne vil med samarbejdet. Du bør derfor overveje: 

  • Graden af involvering. Er det f.eks. vigtigt for dig, at du har en fysisk kontakt med din samarbejdspartner, eller ønsker du i højere grad at have kontakt pr. mail?
  • Hvordan din faglige interesse matcher virksomheden.
  • Hvad samarbejdet skal afstedkomme. 

 

Find en samarbejdspartner 

Når du skal finde en samarbejdspartner, er der typisk to metoder. Du kan benytte dig af karriere.ruc.dk, hvor der løbende kommer projektopslag fra virksomheder, der ønsker at samarbejde. Du kan også selv finde en virksomhed, der matcher din faglige interesse. Det kræver dog lidt mere benarbejde, men det er også en lærerig proces. På mange måder er det lige som at søge et job – her skal du præsentere dig selv som løsningen på virksomhedens problem.

Der er flere måder at finde en virksomhed på, men her har vi samlet et par måder, du kan bruge som inspiration.

 

Bring din viden i spil
Som studerende har du en masse viden om, hvilke problemstillinger virksomheder typisk møder – og når du ved, hvad en virksomheds problem er, kan du være med til at give dem en løsning. På den måde bringer du din viden i spil, og som en ekstra gevinst, øver du dig på at blive skarp til at søge jobs.

Research virksomheder
Brug LinkedIn eller databaser over virksomheder (fx karrierevejviseren) til at researche og blive klogere på en virksomhed. Du skal ikke regne med, at virksomhederne skriver præcist, hvad de har af udfordringer. Men kig på hvad de skriver – og ikke skriver - sammenhold det med virksomheder inden for den samme branche, og du får en god idé om, hvilke problemer du kan hjælpe virksomheden med at løse.

Dit eget netværk
Du kan også bruge dit eget netværk (fx vejleder, familie eller medstuderende). Hvis du ved, hvilket emne du gerne vil skrive om, kan du bruge dit netværk til at høre, om de kender til en virksomhed med den problemstilling.

Messer/gå-hjem-møder
Messer og gå-hjem-møder er en god måde at lære virksomheder at kende. Det giver dig også den fordel, at du kan få en personlig kontakt, som kan være din vej ind i en virksomhed.

Tænk småt
Størstedelen af virksomheder i Danmark er små eller mellemstore virksomheder (SMV’er). Der er altså masser af mindre virksomheder, som du kan samarbejde med. Fordelen er, at du oftest får meget mere indflydelse og lov til at se din løsning brugt i praksis.

 

Tag kontakt

Når du har fundet en virksomhed, er det bare med at tage kontakt. Har du brugt dit eget netværk, kan du spørge, hvem du skal kontakte. Ellers skal du researche virksomheden for at finde ud af, hvem du skal tale med. Du kan også ringe til hovednummeret, men oftest er det svært at komme igennem på denne måde – du kan evt. kigge i gamle jobopslag for at finde en kontakt at ringe til.

Sørg for at du har researchet virksomheden grundigt, inden du tager kontakt og forbered evt. nogle spørgsmål, inden du ringer. Hav også en idé om hvornår I kan mødes og aftale nærmere om et samarbejde.

Du skal også have en portion tålmodighed. Det kan sagtens være, at virksomheden ikke kan se fordelen med det samme, eller at vedkommende, du ringer til, har travlt.

 

Pitch din projektidé
Når du tager kontakt til en virksomhed, er det vigtigt, at du tænker over, hvordan du præsenterer din projektidé - altså hvordan du pitcher din idé. Et pitch er ligesom en elevatortale for din idé. Altså en kort og konkret præsentation af dig, din idé og hvordan det bidrager til virksomheden. Der findes ikke én måde for et pitch, men det kan være en god idé at tænke over:

  • Hvem er du?
  • Hvad læser du (brug evt. kun det fag, du skriver projekt i)? 
  • Hvad interesser dig?
  • Hvad motiverer dig?
  • Hvad er din idé?
  • Har du et indledende problemfelt?
  • Hvad er dit teoretiske udgangspunkt?
  • Hvordan vil du samarbejde?
  • Hvilken type virksomhed/organisation søger du?
  • Hvad er dine forventninger til empiri/tid/ressourcer/adgang/output? 
  • Hvad kræver din metode af din samarbejdspartner?
  • Hvad får din samarbejdspartner til gengæld?

 

Følg med i kommende events for spændende inputs og workshops til dit studieforløb og vejledning i karrieremuligheder her